CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, March 4, 2008

Novel "Ranjau Sepanjang Jalan"


Judul : Ranjau Sepanjang Jalan
Pengarang : Shahnon Ahmad
Penerbit : Alaf 21
Genre : Novel
Mukasurat : 341 halaman
Cetakan Pertama : 2006
ISBN : 983124236x
-Mati hidup dan susah senang dipegang oleh Allah S.W.T-
Sebagai anak tani, itulah pegangan Lahuma dan keluarganya sejak zaman nenek moyang. Apa sahaja kurniaan ILAHI, mereka tetap menerima dengan penuh kesyukuran. Sawah bendang, padi dan nasi serta bencana alam begitu sinonim dalam hidup Lahuma sekeluarga. Meski dugaan sering melanda, namun mereka tetap mengharunginya dengan segenap tenaga yang ada.
- Lahuma dijemput menghadap ILAHI -
Hidup mesti diteruskan! Tugas Lahuma perlu dipikul oleh Jeha dan anak-anaknya. Mereka tidak harus mati kelaparan. sawah padi perlu menguning. Hujan lebat, banjir besar dan kedatangan ketam serta burung tiak yang menjahanamkan padi perlu ditentang. Berbekalkan doa dan usaha, mereka nekad... tiada apa yang dapat menghalang perjalanan hidup ini.
Ranjau Sepanjang Jalan... jerit perih keluarga tani ini adalah kehendak Yang Maha Kuasa. Sebuah karya nostalgik Shahnon Ahmad yang membawa kita mendalami erti kasih sayang, kekuatan, kegigihan, ketabahan dan perjuangan
.
Pendapat saya:
Novel "Ranjau sepanjang Jalan ini merupakan sebuah novel yang mengandungi nilai estetika atau nilai keindahan yang tinggi. Lakaran sebuah kisah hidup masyarakat yang begitu tabah dan sabar dalam menjalani kehidupan yang penuh dengan dugaan dan cabaran tergambar menerusi novel ini.
Walaupun kehidupan Lahuma dan keluarganya melalui hari-hari yang penuh kesukaran dan menghadapi cabaran dalam pertanian sawah padi, namun mereka masih lagi mampu berpegang kuat kepada ajaran agama iaitu agama Islam. Mereka berdoa dan berserah kepada qada dan qadar dalam menjalani kehidupan mereka.Bagi saya, novel ini sesuai dibaca oleh semua golongan masyarakat kerana novel ini mengandungi pelbagai nilai murni malah isi kandungannya juga bernas dan berfaedah.

1 comments:

Nurain Bujang said...

Novel ini merupakan novel evergreen. Novel ini merupakan karya Shahnon Ahmad yang mengisahkan kehidupan masyarakat yang miskin.