CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, March 6, 2008

Johor " Syurga Pekerjaan"


Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman ketika membentangkan Bajet Negeri Johor 2008 di Persidangan Dewan Negeri pada 15 November lalu berkata ekonomi negeri ini berkembang pada kadar 6.2 peratus pada suku tahun pertama. Kadar perkembangan yang memberangsangkan itu didorong oleh dua sektor utama iaitu pembuatan dan perkhidmatan yang menjadi teras utama ekonomi negeri di selatan tanah air itu.

Menurut laporan Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (Mida) pula, sejumlah 125 projek perkilangan baru yang diluluskan di Johor sehingga Ogos tahun lalu dengan nilai pelaburan sebanyak RM7.07 bilion, sekali gus menyediakan sebanyak 20,422 peluang pekerjaan. Melihat kepada fakta ini, tidak hairanlah mengapa Johor kini menjadi ‘syurga’ kepada pemburu pekerjaan yang memiliki pelbagai taraf kelayakan akademik dari dalam dan luar negara.
Kewujudan peluang kerja yang banyak ini mendorong individu dari segenap pelosok tanah air dan negara luar memasuki negeri ini dan tujuan mereka hanyalah satu iaitu untuk meneruskan kelangsungan hidup masing-masing.

Maka atas dasar itu jugalah Thian Vien Nong, 24, dari Vietnam sanggup datang dari kampung halamannya yang terletak beribu batu di utara negara ini untuk bekerja di sektor perkilangan di Kawasan Perindustrian Tebrau. Thian adalah antara ribuan lelaki dan wanita warga asing yang datang mencari sesuap nasi dengan memanfaat peluang pekerjaan yang ditawarkan oleh pelabur asing dan tempatan yang beroperasi di kawasan perindustrian berkenaan."Gaji yang ditawarkan di sini boleh dikatakan agak lumayan dan lebih daripada keluarga di kampung."Walaupun saya mempunyai segulung ijazah, namun gaji yang mungkin saya peroleh di Vietnam tidak sebanyak yang saya dapat di sini kerana biarpun dengan bekerja di kilang, ia jauh lebih lumayan daripada apa yang saya dapat di sana," katanya.

PENDAPAT SAYA:


Pada pendapat saya, negeri Johor semakin berkembang maju dan tidak hairan Johor menjadi pusat untuk mencari sumber rezeki kepada semua masyarakat. Tidak lupa juga kepada rakyat asing yang sanggup datang ke Johor demi mencari rezeki untuk keluarga di negara mereka. Buktinya dapat kita lihat Thian Vien Nong sanggup berhijrah ke Johor untuk menyara hidup dia dan keluarga .


1 comments:

Nurain Bujang said...

Benarkah Johor "Syurga Pekerjaan". Apakah pandangan anda mengenai perkara ini?