CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, March 17, 2008

Ibnu Sina





Tentang Ilmuan Islam "Ibnu Sina"


Nama beliau yang sebenarnya ialah Abu Ali Hussin bin Abdullah bin Hassan bin Ali bin Abi Sina.Beliau dilahirkan pada tahun 424 Hijrah, bersamaan dengan tahun 980M di Bukhara, Turkistan.Di negara-negara barat, beliau dikenali dengan nama 'Avicenna .'


Beliau mempunyai peribadi yang mulia serta memiliki akal yang cerdas dan tekun ketika menuntut ilmu. Beliau meninggal dunia pada tahun 1037M bersamaan dengan tahun 483 Hijrah.


Pendidikan


Ibnu Sina mendapat pendidikan awal di Bukhara. Beliau mendapat ilmu pengetahuan sejak berumur lima tahun. Ilmu asas yang di pelajari beliau ialah ilmu tafsir, Al-Quran, fkah, usuluddin, tasawuf, dan bidang ilmu yang lain. Gurunya yang pertama ialah Abu Abdullah An-Nafia. Beliau telah hafaz Al-Quran ketika berusia sepuluh tahun.


Selain daripada ilmu asas, beliau mempelajari ilmu lain seperti ilmu mantik, matematik, geografi, sains, fizik dan astronomi. Beliau memperoleh ilmu kedoktoran daripada Ibnu Yahya dan mendapat menguasai ilmu tersebut ketika berusia 17 tahun.
Hasil usaha yang bersungguh-sungguh dalam masa setahun, beliau berjaya menghasilkan sebuah kitab yang berkaitan dengan ilmu perubatan, iaitu Al-Qanun Fit-Tibb. Kitab ini mahsyur di timur dan barat.



Sumbangan dalam bidang ilmu



Beliau menghasilkan karya yang paling berpengaruh di Eropah yang bertajuk Al-Qanun Fit-Tibb yang membicarakan perihal perubatan secara spekulatif dan praktis.
Perubatan secara spekulatif bermaksud membincangkan prinsip-prinsip asas mengenai kosmologi, psikologi, dan metafizika. Beliau juga menghasilkan buku dalam bidang undang-undang, tafsir, falsafah, dan astronomi. Beliau pakar dalam bidang perubatan mengenai penyakit lumpuh, paru-paru, usus, dan penyakit kulit.


Dalam bidang falsafah, beliau telah menghasilkan beberapa karangan yang bermutu tinggi dan yang terkenal, iaitu As-Syfa'Fil-Hikmah. Beliau juga banyak membuat analisis tentang pelbagai jenis penyakit dan menyenaraikan tidak kurang 760 jenis penyakit beserta kaedah untuk mengubatinya.



0 comments: